Sadržaj objava isključiva je odgovornost udruge "Impress"

Tomislav Milić – profesor klavira

U proteklih godinu dana ljudi diljem svijeta bili su primorani pronaći neku razbibrigu kod kuće. Neki su napokon pročitali sve knjige koje godinama planiraju pročitati, drugi su odgledali nebrojeno puno serija i filmova, neki su učili strane jezike, a veliki broj ljudi okušao se i u sviranju. Mnogi od njih u potrazi za podukom stigli su i do profesora Tomislava Milić čiji je YouTube kanal za mnoge početna stepenica u savladavanju sviranja klavira. Njegov kanal danas nudi više od 200 različitih videomaterijala, a pratitelji mu dolaze sa svih strana svijeta.

Kako se rodila ideja o YT kanalu?

Ideja za YouTube kanal rodila se za vrijeme pandemije i online nastave. Ja sam profesor klavira i do tada sam predavao samo u učionici. U glazbenoj školi radim već 14 godina, održao sam više od 12 000 satova klavira, ali baš niti jedan sat nisam imao snimljen. Tu i tamo tek poneka fotografija s učenicima, neke snimke s koncerata, natjecanja, ali niti jedan snimljeni sat nastave. S obzirom na situaciju i provođenje vremena kod kuće, trebalo je smisliti nešto da i dalje ostanem u kontaktu s učenicima, da i dalje predajem. I tu se negdje rodila ideja za YouTube kanal kao izvrstan način da moji učenici dođu do novih lekcija. Krenuli su prvi komentari, pohvale od učenika, njihovih roditelja, kolega …

Tada sam došao na ideju da svoje znanje o sviranju klavira podijelim i s ostalim zaljubljenicima u glazbu općenito. Zapravo su mi nedostajali koncerti, druženja, razgovori o glazbi i nekako sam i sam kroz YouTube pokušavao nadoknaditi sva ta druženja, sve te razgovore. Komentari ispod videa postali su sve učestaliji, ljudi su mi se javljali i na Facebook, nekako se sve pokrenulo. U toj situaciji shvatio sam koje su prednosti moderne tehnologije, snimanja satova, rada od kuće i online nastave. Snimljeni sat može se više puta preslušati, pregledati te podijeliti s milijunima ljudi što me je fasciniralo. Učenici su brzo prihvatili ovakav način nastave i začudio sam se koliko su brzo svladali gradivo preko snimljene lekcije. Stariji često misle da se mladi na računalu ili mobitelu samo igraju, ali ova pandemija pokazala je da to baš i nije točno.

Koliko je biti popularan na YouTubeu sreća, a koliko rad?

To je definitivno kombinacija i jednog i drugog. Budući da sam na početku videa snimao isključivo zbog svojih učenika i online nastave, nisam razmišljao da će to sve skupa izrasti u ovako veliku i popularnu platformu i da bi se jednoga dana moglo od toga zarađivati. Nekako je sve došlo spontano, možda i prebrzo za mene.

Kada se počeo povećavati broj pretplatnika, počeo sam na internetu malo istraživati o Youtuberima i zanimalo me koje uvjete moram zadovoljiti da se krene s nekom zaradom. Tad je trebalo skupiti 4000 sati gledanja u godinu dana i imati 1000 pretplatnika. Nekako mi se to tada činilo jako puno, a i nisam nekako mislio da će se jedan tako mali kanal za koji ja videomaterijale snimam u vlastitoj sobi toliko svidjeti ljudima. Zapravo me sve to jako iznenadilo. No kroz koji mjesec je broj pregleda počeo jako rasti, porastao mi je broj pratitelja, ispunio sam sve uvjete da mogu imati i neku malu zaradu od reklama koje se vrte prije ili unutar videozapisa. To mi je i danas fascinantno i još uvijek ne vjerujem da toliko ljudi gleda materijale koje ja i danas snimam iz topline svojega doma. Tehnologija je uistinu čudo.

Kako izgleda snimanje materijala? Koliko je to zahtjevno?

U početku što se tiče snimanja i učitavanja videa i prijenosa na YouTube kanal imao sam nebrojene probleme. Video od nekoliko minuta učitavao se po 10 sati zbog sporog interneta i manje kvalitetnog mobitela. Mobitel je imao jako malo memorije pa je stalno bio zatrpan. Znalo se dogoditi da ja snimam i snimam – a nisam stisnuo rec. Događalo se da mi supruga uđe u sobu, pa klinci, nisam to znao izrezati … Trebalo mi je puno vremena da nađem dobar kut snimanja, nabavim adekvatan stalak, nabavim ploču za pisanje itd. Razne programe sam instalirao na mobitelu za okretanje videa, rezanje itd. To je usavršavanje trajalo mjesecima, a i danas imam još puno prostora za napredak. U međuvremenu sam nabavio novi mobitel i uzeo tarifu „Raspali“, neograničene gige i onda je prebacivanje postalo „mačji kašalj“. Danas prebacim video od pola sata za par minuta, brži sam i kod snimanja, montaže. Uvijek je zahtjevno, ali puno lakše nego na početku kad sam o tehnologiji, snimanju i svemu skupa znao jako malo.


Može li se živjeti od YT? Kakve su zarade?


Prije svega mi je zadovoljstvo snimati lekcije za YouTube i sretan sam kad mi se netko javi i kaže da mu je neki video pomogao. Nedavno sam ostvario prvu zaradu od reklama u godinu dana i to me je jako razveselilo. S novcem koji sam dobio mogao sam izvesti svoju obitelj na neku skromniju večeru. Vidio sam da mnogi Youtuberi stavljaju PayPal račun pa kad netko poželi donirati neki novac za unaprjeđenje kanala, to može slobodno dobrovoljno učiniti. Tako sam i ja stavio i dobio sam nekoliko uplata koje su me jako razveselile. Ali kad bi se išlo računati vrijeme koje sam uložio i novac koji sam potrošio na opremu – još me dijele godine do toga da budem na nuli. Moj kanal je usko specijaliziran za ljubitelje glazbe, za one koji žele naučiti svirati klavir. O nekim velikim zaradama nema govora, vjerujem da umjetnici koji sviraju na ulici zarade puno, puno više.

Što sve ljudi mogu naučiti na kanalu?

Na kanalu se nalaze početne vježbe na klaviru koje sam osmislio, zatim akordi za početnike na tonovima, ljestvice po razredima, tehničke vježbe, razne skladbe, etide, sonate, skladbe od Bacha, poznate melodije za početnike tipa Bratec Martin, Twinkle twinkle, Oda radosti, Zvončići i mnoge druge. Skladbe za klavir-teže, duhovna glazba, zabavna glazba, popularna glazba, Boogie Woogie, Solfeggio u 100 lekcija, pisanje nota, glazbena pismenost, dirigiranje, pravilno sjedenje, savjeti za kvalitetno vježbanje, „Za Elizu“ po segmentima itd. Ima za svakoga ponešto, za starije, mlađe, za niži nivo, viši. Sve predajem jako jednostavno i krećem od nule. Objašnjavam korak po korak i tko god krene, može vrlo brzo i lako naučiti svirati klavir. Dosta mi se ljudi javlja i kažu da im je pomoglo praćenje lekcija.

Koliko te ljudi prati? Odakle sve?


Trenutačno imam više od 2000 pratitelja iz cijeloga svijeta i broj svakodnevno raste. Javljaju mi se većinom naši ljudi iz Hrvatske, susjednih zemalja i naši ljudi koji žive u inozemstvu, iz Norveške, Švicarske, Engleske itd. Po statistikama, gledaju po cijelom svijetu, negdje više, negdje manje jer imam i na nekim lekcijama titlove na engleskom, njemačkom, češkom. Ljudi mi kažu da je super to što radim i da takvih lekcija nema puno na našem jeziku tako da je najveća gledanost kod nas i u susjednim zemljama BiH, Srbija, Crna Gora, Slovenija, Makedonija itd. Gušt mi je snimati lekcije i volim kad mi se ljudi jave, a posebno me raduje što do sad nisam imao negativnih ili hate komentara koji su vrlo česti na društvenim mrežama.

Glazbom protiv negative.

Tako nekako. Ljudi koje zanima klasična glazba, glazba općenito – teško da ih zanima i pisanje ružnih komentara. Glazba je radost, na kanal dolaze oni koji žele učiti, družiti se s drugim glazbenicima. Nema negative. To je i meni kao kreatoru jako važno.

Kako potaknuti mlade da se bave glazbom?

Mlade se može potaknuti da se bave glazbom od malih nogu tako da im se doma kupi neki manji instrument koji će ih zainteresirati, pjevaju razne pjesmice, brojalice koje razvijaju sluh i ritam. Ja sam kao klinac doma bio okružen raznim instrumentima koje sam isprobavao. Odrastao sam uz mamu koja je bila glazbenica, moj brat Vedran isto je svirao, ja sam oduvijek bio okružen glazbom, tako nastojim odgajati i svoju djecu danas. Sjećam se kako sam kao klinac ponosno svirao i uživao, kako su mi pljeskali nakon kućnih nastupa, kako je to uvijek bilo nešto posebno i radosno. Danas se djeca mogu uključiti u razne glazbene igraonice, početnički solfeggio i tako se uklopiti u društvo koje voli glazbu. Dobro je i kad roditelji doma slušaju dobru glazbu, klasiku, nešto što će i djeca zavoljeti. Na taj se način razvija ljubav prema glazbi.

Kojih bi pet klasičnih skladbi preporučio svima da poslušaju?

1. Čajkovski, b-mol koncert za klavir i orkestar

2. V. simfoniju od Beethovena

3. Mozartov Turski marš

4. Chopinov Notturno u Es-duru

5. Bachove preludije i fuge

Koju glazbu ti slušaš? Što vole tvoji ukućani?

Mislim da svi volimo klasiku, a onda svatko ima još nešto dodatno. Meni je klasika na prvom mjestu, nezamislivo mi je da prođe dan a da se kod kuće ne svira ili ne sluša klasika. Mogu bez televizije, bez radija, ali bez glazbe – teško. Rado poslušam i rockabilly, volim dobar rock and roll, volim Olivera i Gibonnija. Nisam isključiv kad je u pitanju glazba, ali na kraju dana uvijek se vratim klasici.

Kako bi roditelji mogli bolje podržati djecu, da ne odustanu od bavljenja glazbom?

Motivacija učenicima u glazbenoj školi za nastavak sviranja obično budu koncerti, natjecanja, općenito nastupi. Svi glazbenici imaju neki cilj, neko mjesto gdje žele svirati, neku zanimljivu skladbu koju žele naučiti ili jednostavno nekoga oduševiti svojim muziciranjem. Roditelji tu imaju važnu ulogu, ne samo da govore djeci da vježbaju, već da pronađu vrijeme i jednostavno sjede i uživaju u sviranju svojega djeteta. Uvijek naglašavam roditeljima da je važno da dođu na nastupe svoje djece. Ne samo roditelji već i bake, djedovi, rođaci, prijatelji, svi. Bilo bi divno da roditelji mogu odvesti svoje dijete na koncert drugih umjetnika, ako netko iz razreda svira dođe zajedno na taj koncert, potaknuti dijete da pokuša svirati neki drugi instrument ako mu onaj koji trenutačno svira ne odgovara. Dobro je znano da postoje mnogobrojne dobiti od sviranja u ranoj dobi i zato bih preporučio svima da upišu svoje najdraže u glazbenu školu. Neće je svi završiti, ali će jedan dio života biti okruženi kvalitetnom glazbom, talentiranim ljudima i iskrenim zaljubljenicima u glazbu. To je veliki dobitak za svako dijete.

Imaju li svi sluha za glazbu i što s onima koji možda nemaju?

Nemaju svi sluha, ali tu jako pomaže vježba. Netko s prosječnim sluhom i puno truda i upornosti na kraju daje veće rezultate od talentirane osobe koja baš i ne vježba. Glazba je umjetnost, nema uvijek točnog pravila, često najbolje rezultate daju oni koji u glazbi vide neki svoj svijet, koji imaju neki svoj osjećaj za ritam.

Što planiraš nadalje objavljivati na kanalu?

Na kanalu uglavnom objavljujem nekim logičnim redoslijedom teme po redu i volim kad dobijem neki upit pa pokušam što prije snimiti lekciju na traženu temu. Uglavnom volim objaviti nove materijale petkom jer onda ljudi imaju vremena uvježbati novi zadatak za vikend. Plan mi je snimiti što više videa na temu popularnih pjesama koje zanimaju mlade. Htio bih snimiti dalje sve ljestvice po razredima, nastaviti sa solfeggiom i izraditi što više kvizova koji jako privlače gledatelje. Na kanalu je sve besplatno i raduje me kad mogu pomoći drugima. Čini mi se da nas sve glazba odvodi u neke sretnije sfere, da smo svi zadovoljniji i sretniji kad sviramo. Barem je meni tako, a ako samo dio toga prenesem na one koji dolaze na kanal – nitko sretniji od mene.



Ovdje možete pogledati videa s YT kanala Tomislava Milića:

Početne vježbe na klaviru:

https://www.youtube.com/watch?v=ywgDKDkyRgE&list=PLTrCC90-mKCBRyOnixkSoqqhyunwQPTwg

Solfeggio u 100 lekcija:

https://www.youtube.com/watch?v=fRaLDCW8XSs&list=PLTrCC90-mKCCYyylLGp0TcuFz4zO-nuiR

Akordi na tonovima za početnike:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLTrCC90-mKCDDOZixh2-WN5VwAh7hLWre

Autor teksta : Antonija Putić

Autor fotografija: Mane Sergoyan – Impress